De kinderen
Kinderen ervaren de school als een positieve en veilige plek. De school is door hen erg goed beoordeeld op sociale veiligheid. Ze voelen zich veilig in de klas en op het plein. Daarnaast voelen ze zich gezien en gesteund door de leerkracht. Kinderen geven zelf aan dat ze naast de vakken lezen, taal en rekenen ook de waarden en normen van de leerkracht leren. Als concrete voorbeelden geven de kinderen aan dat ze leren hoe te handelen in conflictsituaties, over vertrouwen in zichzelf en de medemensen en over het omgaan met andere mensen. Binnen de school besteden we hier ruim aandacht aan. De school is in deze maatschappij een plek waar kinderen kennis op kunnen doen, maar ook een plek waar zij leren om zich staande te houden in het leven. We dragen uit dat we het belangrijk vinden dat kinderen iets over hebben voor elkaar en voor ‘de mens’ buiten de school. De jaarlijkse kanjerweek, waarin elke groep iets doet voor een ander, is breed gedragen binnen de school. We proberen met goede doelenprojecten in te springen op actuele situatie die kinderen raken. We hebben geen vaste doelen, maar laten kinderen meedenken over projecten. Dit zijn voorbeelden van de manier waarop we ‘school’ willen zijn in deze tijd.