U bevindt zich hier: Groepen » 2017- 2018 » Plusgroep

Plusgroep 2017-2018

Sinds 1 oktober zijn we gestart met twee kleine plusgroepen. Vanuit de groepen 5 en 6 komen er nu voor de pauze leerlingen en na de pauze komen de kinderen van groep 7 en 8. 

Plusgroep 1 is gestart met een proeflicentie van Bomberbot. Met dit programma leren ze spelenderwijs de eerste beginselen van programmeren. Dit betekent vaak logisch nadenken om het volgende level of missie te halen. Na de eerste lessen zijn we overgegaan op de betaalde variant, want de jongens waren razend enthousiast.

  

Plusgroep 2 is ook het programmeren, maar dan met een robotwagentje, de Mbot.Er zijn twee van deze robotjes en als eerste mochten de twee groepjes alles in elkaar zetten.Zeer secuur en voorzichtig is dit gedaan, zodat ze nu met de computer te besturen zijn. Dit kost veel tijd en geduld en doorzettingsvermogen. De eerste bewegingen zijn gemaakt.

  

 

Beverwedstrijd

Zowel groep 1 als 2 gaan in de week van 14 november meedoen aan de Beverwedstrijd. De Beverwedstrijd is bedoeld om te ontdekken of je informatica leuk vindt en/of er talent voor hebt.
Iedere opgave uit de wedstrijd heeft te maken met een idee, onderwerp of begrip uit de informatica.
Je hoeft er niets voor te leren: met goed en logisch nadenken kom je al een heel eind! Op 7 november hebben we de voorbeeldopgaven gemaakt.
  

 

 

Websites van de Plusgroep:

Valkparkiet door Joran

Reptielen door Twan

Harderwijk door Gerben

Leuke dingen door Desiree

Alles over katten door Matthijs

Harderwijk door Nienke

Reizen door Sam

Dieren door Tijn

Groene energie

Op 16 januari is door Sandra, medewerker van De Hortus, een gastles gegeven over het gebruik van groene energie. Na een korte presentatie over wat groene energie eigenlijk is,wat er al gebeurt in Harderwijk ( o.a. Endura)  werd er in kleine groepjes gewerkt met zonnepanelen, windenergie en aardwarmte. In deze workshops is door de leerlingen veel energie gestopt. Na afloop is er nog even gesproken over de situatie thuis, op school en in Harderwijk. Hopelijk gaan ze thuis en op school de discussie aan op welke manier er beter om gegaan kan worden met de energiebronnen. 

 

  

Voor meer foto's klik hier

Sinds half februari is de samenstelling van beide groepen enigszins aangepast. Een vijftal leerlingen uit groep 4 is toegevoegd aan de eerste plusgroep, zodat deze groep nu uit 7 leerlingen bestaat. Uit de eerste groep zijn 3 leerlingen doorgestroomd naar de 2e groep, een leerling uit groep 7 is erbij gekomen en deze groep kent nu 11 leerlingen..

In de eerste groep wordt de eerste weken gewerkt aan het veilig omgaan met internet, er wordt geprogrammeerd met Bomberbot, er wordt geleerd hoe je bestanden opslaat op de server en in de cloud. Powerpoints en prezi's worden gemaakt en er wordt gewerkt met Publisher.

In de tweede groep zijn de vijf lessen gevolgd van Diploma Veilig Internet, er worden websites gemaakt, een Mbot-robot geprogrammeerd, geleerd te werken met HTML. 

Daarnaast zijn we in beide groepen bezig om on verder te bekwamen in het mooie spel Schaken, gaan we meedoen met de jaarlijkse wedstrijd Jeugdkrakers en maken we soms de meest vreemde bouwwerken!

Optische illusie door Gerben en Twan

Een omgekeerde knikkerbaan door Desiree en Joran

Na de meivakantie heeft de eerste groep in 4 weken een eigen land ontworpen. Ze deden dit in twee- of drietallen. Na deze periode mocht elke groep m.b.v. een powerpoint presenteren waar ze aan gewerkt hadden en hoe ze hun fantasieland zagen. Leuk om niet alleen het product, maar ook het proces te zien.
De laatste weken van dit schooljaar werken ze weer even met Bomberbot ( programmeren) en een ieder maakt een gelikte Powerpoint of Prezi over een zelf gekozen onderwerp. Hierbij moeten er foto's, plaatjes, overgangen, geluid en een film zijn geïntegreerd.

De tweede groep is ook dit jaar weer gestart met de Jeugdkrakercompetitie, Vijf weken lang krijgen ze elke week 5 vragen, waarbij ze de antwoorden moeten zoeken op internet.  Door de vraag goed te lezen en de juiste vraag te stellen is het vaak mogelijk het juiste antwoord te geven.Een voorbeeldvraag staat hieronder:

Onlangs was de jeugdboekenschrijver Jozua Douglas in een bibliotheek om een klas met kinderen te vertellen over zijn leven en werk. Het was een heel leuk en leerzaam bezoek, de kinderen genoten van zijn ‘optreden’. Het grappige was dat hij in zijn verhaal vertelde over een man die een heel speciale gave had. En over diezelfde gave is een aantal jaren geleden een jeugdkrakervraag gemaakt voor de finale, namelijk deze: ‘Rare beroepen’.

De opa van Tjeerd vertelde tijdens een familieweekend een verhaal over rare beroepen. Zo was er aan het eind van de 19e eeuw een Fransman, die voor veel vermaak zorgde. Je gelooft niet dat er ooit zo’n beroep bestaan heeft. Op bijzondere wijze bracht de Fransman namelijk (onder andere) het Franse volkslied ten gehore in de bekende rode molen in Parijs.

Hoe noem je in het Nederlands wat de man als artiest deed?

A  P…m..n

B  T..in..wer

C  H..env..rpr.e.er

D  K..ff..aar

Na 5 weken zonder fouten volgt een barrage met andere foutloze winnaars en uiteindelijk een finale, waarbij de winnaars leuke geldprijzen mee naar huis/school nemen. 

Knikkerbaan van Tijn, Stefan en Sverre